Basa lan Kawasisan Basa
Basa
inggih punika piranti komunikasi antawis anggota bebrayan arupi simbul ungel
ingkang dipunasilken dening piranti ucap manungsa (Gorys Keraf: 2004). Basa
mujudaken sistem komunikasi ingkang ngginakaken simbul-simbul vokal (ungel
ujaran) ingkang sipatipun arbitrer, ingkang saged ngginakaken gerak-gerik
badaniah ingkang nyata. Punika mujudaken simbul jalaran rakiting ungel ingkang
dipunasilaken dening piranti ucap manungsa kedah maringi makna. Dene simbul
inggih punika tandha ingkang maringi makna tinamtu, inggih punika mujudaken
dhateng punapa ingkang saged dipunserap pancadriya.
Miturut
Gorys Keraf (2004 : 2) basa nyakupi kalih bidang, inggih punika ungel vokal
ingkang dipunasilaken dening piranti ucap manungsa, lan teges inggih punika
gegayutan antawis rakiting ungel vokal kaliyan babagan punika. Ungel punika
mujudaken getaran ingkang merangsang piranti pamireng kitha, nanging teges
inggih punika isi ingkang wonten selebeting arus ungel ingkang njalaraken
reaksi utawi tanggapan saking sanesipun. Teges ingkang wonten ing selebeting
rakiting ungel sipatipun arbitrer utawi manasuka. Dene makna tembung adhedhasar
konvensi (kesepakatan)
bebrayan
basa ingkang wonten.12
Miturut
Gorys keraf (2004: 4), basa nggadhahi fungsi dados:
1.
Alat untuk menyatakan ekspresi diri.
Dados
piranti kangge ngandharaken ekspresi diri, basa ngandharaken secara terbuka
sedaya ingkang tersirat. Unsur-unsur ingkang ngaribawani ekspresi diri inggih
punika supados dipunpikantuki perhatosan tiyang sanes lan kenging kangge
merdikakaken dhiri saking sedaya tekanan emosi.
2.
Alat komunikasi.
Dados
piranti komunikasi, basa mujudaken saluran perumusan maksud saengga saged kerja
sama kaliyan sesami. Mranata kathahipun jinis kagiatan bebrayan, rancangan lan
ngarahaken. Lan piranti komunikasi ugi saged analisis wekdal ingkang rumiyin
kangge dipunpikantuki asil-asil ingkang mupangat kangge wekdal samenika.
3.
Alat mengadakan integrasi dan adaptasi sosial.
Kanthi
basa manungsa saged interaksi kaliyan sedaya jinising tata karma bebrayan
kasebut. Basa saged ngawontenaken integrasi (pembauran) ingkang sampurna kangge
individu kaliyan bebrayaipun. Lan saged jumbuhaken piyambakipun (adaptasi)
kaliyan sedayanipun selebeting ngginakaken basa.
4.
Alat mengadakan kontrol sosial.
Ingkang
kasebut kaliyan kontrol sosial inggih punika usaha kangge ngaribawani tingkah
laku lan tindak-tanduk tiyang-tiyang sanes. Tingkah laku punika saged sipatipun
kabikak utawi ingkang sipatipun katutup.13 Selebeting ngginakaken kontrol
sosial, basa punika nggadhahi relasi kaliyan proses-proses sosialisasi
bebrayan. Proses-proses sosialisasi punika saged dipunwujudaken kanthi cara
inggih punika dipunpikantuki keprigelan wicantenan, basa mujudaken saluran
ingkang utami wonten pundi kepercayaan lan sikap bebrayan dipunparingaken
dhateng lare-lare, basa nggambaraken lan jlentrehaken peranan ingkang
dipunlampahi dening lare kangge identifikasi piyambakipun lan nggadhahi rasa keterlibatan
(utawi sense of belonging utawi esprit decorps) lare babagan
bebrayan
basanipun. (Gorys keraf, 2004: 7).
Miturut
Nababan ing selebeting Aslinda (2007:1) basa mujudaken sistem vokal simbul
ingkang mardika ingkang dipunginakaken dening bebrayan kangge interaksi. Basa
saged dipunkaji saking kalih aspek, inggih punika hakekat lan faedahipun.
Hakekat basa wicantenaken sistem unsur basa lan faedahipun basa kangge
komunikasi. Kanthi komunikasi badhe kedadosan sistem sosial utawi bebrayan,
boten wontenipun sistem sosial boten wonten bebrayan. Bebrayan utawi sistem
sosial manungsa adhedhasar lan dados pangaribawa ing komunikasi basa.
Miturut
Aslinda (2007 : 95) inggih punika basa kalebet aktivitas manungsa, kagiatan
kaliyan sanesipun utawi kelompok sosial tinamtu. Bilih basa dipunginakaken
selebeting gegayutan aktivitas tiyang kaliyan sanesipun (kelompok sosial)
tinamtu, kedadosan punika kasebat wicara (talking, conversation). Nanging
selebeting wicara kaliyan piyambak dados aktivitas individual kasebat kedadosan
berfikir (thinking inner speech). 14 Selebeting panganggenipun basa, panutur
kedah merhatosaken unsur-unsur ingkang kawontenan selebeting tindak basa lan
gegayutanipun kaliyan utawi pangaribawanipun tumrap wujud lan pamilihing ragam
basa. Miturut Dell Hymes, 1979 ing selebeting Aslinda (2007: 9) jlentrehaken
bilih selebeting selebeting panganggenipun basa wonten wolong unsur ingkang kedah
dipunperhatosaken selebeting panganggenipun basa. Unsur-unsur kasebut
dipunsingkat kaliyan akronim, SPEAKING (Setting, participant, end, act
sequence, key, instrumentalis, norms, genre).
1.
Setting lan scene
Setting
lan scene gegayutanipun kaliyan latar utawi panggenan kedadosan tutur. Panggenan
kedadosan tutur gegayutanipun kaliyan wekdal wicantenan lan kahanan, kapan lan
kahanan ingkang trep kangge ngginakaken tuturan. Wekdal, panggenan, lan kahanan
tutur ingkang benten saged njalaraken panganggenipun variasi basa ingkang
benten.
2.
Participant
Participant
inggih punika piranti penafsir kangge mratelakaken sinten mawon ingkang
ngginakaken basa (panutur, mitra tutur lan pamireng)
3.
End
Komponen
tutur end gegayutanipun kaliyan teges lan ancas ingkang badhe dipunasilaken
selebeting kagiatan pawicantenan.
4.
Act Sequence
Komponen
tutur act sequence gegayutanipun kaliyan wujud lan isituturan. Wujud tuturan
punika gegayutan kaliyan tembung-tembung15 ingkang dipunginakaken, kados pundi
panganggenipun lan gegayutan antawis punapa ingkang dipunwicantenaken kaliyan
topik pawicantenan.
5.
Key
Komponen
tutur key gegayutanipun kaliyan manner, nada swanten, sikap utawi cara
pawicantenan.
6.
Instrumentalis
Instrumentalis
gegayutanipun kaliyan channel/ saluran lan wujud basaingkang dipunginakaken
kangge nyampekaken pesan.
7.
Norms
Komponen
tutur norms gegayutan kaliyan kaidah-kaidah tingkah laku selebeting interaksi
lan interpretasi komunikasi. Norma interaksi dipungambaraken dening tataran
sosial utawi gegayutan sosial ingkang umum selebeting golongan bebrayan.
8.
Genre
Genre
mujudaken kategori ingkang saged dipuntemtukaken lewat wujud basa ingkang
dipunginakaken, kados narasi, puisi, pepatah, doa lan sapanunggalipun. Kawasisan
basa nggadhahi ancas kangge lancaraken komunikasi ingkang cetha lan trep
kaliyan sedaya bebrayan. Kawasisan basa punika saged ngundhakaken kamampuan
pawongan ing babagan olah piker. Ingkang utami saking kawasisan basa inggih
punika ngginakaken basa kanthi sae. Sansaya sae basanipun, saya gamblang lan
gampil anggenipun gulah wentah piker.16 Langkah-langkah ingkang mujudaken
kawasisan basa dipunjlentrehaken dening Gorys Keraf, inggih punika:
”Latihan
kemampuan atau kemahiran pertama-tama bermaksud untuk menggelar dan mengembangkan
potensi-potensi pribadi. Dengan latihan-latihan yang intensif, kita akan
memperoleh keahlian bagaimana menggunakan daya pikir secara efektif, menguasai
stuktur bahasa dan kosakata secara meyakinkan, menggunakan suara dan artikulasi
bahasa yang tepat, bagaimana menggunakan gerak-gerik, isyarat dan air muka
sesuai dengan suasana dan isi pembicaraan. Latihan-latihan ini perlahan-lahan
akan memungkinkan kita melahirkan ide, pengetahuan, perasaan dan lain-lainnya
dalam bentuk bahasa yang baik dan lancar, dengan cara yang teratur dan logis.”
(Gorys
Keraf, 2004 :8 ).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar